آمار بازید
درباره موسسه :

موسسه آموزش عالی آزاد نوین پارسیان با عنایت به مجوز قطعی از وزارت علوم تحقیقات و فناوری جهت برگزاری دوره های فنی مهندسی و همچنین تائید صلاحیت آموزش از آموزش مرکزی شرکت ملی نفت ایران و آموزش کارکنان دولت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،به شرکت کنندگان در انتهای دوره مدرک رسمی با قابلیت ترجمه و تایید قوه قضائیه و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعطاء می نمایند. می توان این مدرک را معتبر ترین مدرک کشور در حوزه خود دانست و با اطمینان از آن برای ارتقای شغل، استخدام و یا مهاجرت استفاده نمود.


اشتباهاتی که نباید در نامه در خواست استخدام مرتکب شد .

رعایت نکردن برخی اصول ،در نوشتن نامه درخواست شغل، از تاثیر آن روی کارفرما می کاهد. برخی اشتباهات کارجویان در نوشتن نامه درخواست شغل ممکن است در کارفرما تاثیر منفی داشته باشد.

بعضی از این اشتباهات عبارتند از:

    1. مشخص نبودن هدف در مکاتبات.

   2. عدم پاسخگویی به نیازهای کارفرما.

   3. استفاده ازجملات کسل کننده .

   4. ساختار غیر حرفه ای نامه.

   5. وجود اشکالات املایی و دستوری.

   6. استفاده از الفاظ غیر متعارف و نا درست .

   7. بیان ننمودن تواناییها ،علائق و نیز اشاره نکردن به موفقیتهای آتی.

   8. ننوشتن راه تماس با نویسنده.

   9. خطا در آدرس فرستنده و یا گیرنده.

  10. تایپ یا پرینت غیر استاندارد.

  11. حجیم بودن نامه.

  12. استفاده از کاغذ نامناسب نامه .

  13. پیگیری نکردن تلفنی نتیجه کار در همان هفته.

  14. ارسال نامه دستنویس .

  15. استفاده از لوازم التحریر نامناسب .

  16. سایز نادرست نامه .

  17. ننوشتن نامه هایی با ساختار متفاوت برای موقعیتهای شغلی متفاوت.

 

اشتباهاتی که نباید در نوشتن رزومه مرتکب شد.

برخی کارجویان هنگام نوشتن رزومه مرتکب اشتباهاتی جبران ناپذیر می شوند و ارزش رزومه خود را پایین می آورند.این اشتباهات موجب از بین رفتن رزومه یا اصطلاحاً ترتیب اثر ندادن به رزومه خواهد شد. پس بهتر است مطمئن شوید رزومه شما اطلاعات مناسبی را به شکل صحیح به کارفرما ارائه می کند . برخی از این اشتباهات عبارتند از:

     1- اشاره به وضعیت تجرد و یا تاهل .

     2- پر کردن رزومه برای شغل مدیریت میانی در حالیکه شامل تجربیات کاری وابسته به آن نمی باشد.

     3- نوشتن کلمه “رزومه“ با حروف بزرگ در مرکز و بالای صفحه.

     4- نوشتن اطلاعات شخصی مثل: وزن ، قد ، سن و نژاد و نسل .

     5- آشکار کردن وضعیت شغلی و تحصیلی اولیاء.

     6- تقاضا در مورد حقوق .

     7- حجم زیاد صفحات رزومه .

     8- ارسال رزومه روی دیسکت همراه با نامه استخدامی و دستورالعمل استفاده از دیسکت و دیدن رزومه.

     9- اشاره به سالهای وقفه کاری با ذکر “در حبس بوده ام !“ و یا “در کشورهای دیگر در جستجوی کار بوده ام!“

   10- اشاره به برنامه های تفریحی بین کار در حین صحبت در مورد تجربیات کاری

   11- ارسال رزومه دست نویس.

   12- اعتراف به اخراج از 3 شغل آخر خود .

   13- شروع کردن هر جمله با ضمیر “من“.

   14-  اشتباه املایی در مورد کلمات کلیدی مثل تعلیمات، تحصیلات و تجربیات.

   15-  چاپ رنگی رزومه و یا استفاده از کاغذ رنگی .

   16- ارسال رزومه به قسمی که کارفرما مجبور به تقبل هزینه پست آن باشد.

   17-چسباندن پاکت حاوی رزومه و یا خود رزومه با نوار چسب کاغذی .

   18-فرستادن بیش از 20 صفحه رزومه در کاغذهای کوچک اداری.

   19- نفرستادن نامه استخدامی همراه رزومه با این تفکر که رزومه همه چیز را بیان می کند .

   20- اضافه کردن توضیحات بد خط و یا ناخوانا به رزومه به جای نوشتن یک نامه استخدامی رسمی.

   21- پیوست نمودن توصیه نامه دوستان و یا کارفرمای قبلی به رزومه خود.

   22- ننوشتن آدرس و شماره تلفن در رزومه.

   23- نوشتن آدرس و شماره تلفن جدید بر روی پاکت رزومه (آدرس و شماره تلفن داخل رزومه شما تغییر نموده است).

 

 

بایدها و نبایدهای رزومه

     رزومه مهمترین عامل تصاحب شغل مناسب می باشد. در واقع اولین گام برای استخدام در شغل مورد نظر، نوشتن رزومهء هنرمندانه و حرفه ای می باشد. اگر چه اندکی از مردم می دانند چگونه با استفاده از خلاصه تجربیات کاری و تخصص های تحصیلی خود یک رزومه مناسب تهیه کنند، اما در عوض عده ای نیز نمی توانند بدرستی کارهایی را که می خواهند و یا می توانند برای کارفرما انجام دهند تشریح کنند .و یا بعضا طلاعات خارج از موضوع عرضه می کنند. امید است مطالب زیر مفید واقع شوند.

 

بایدهای رزومه

     1- هدف و منظور و نیز خلاصه تجربیات و تحصیلات خود را به طور واضح و جز به جز برای کارفرما شرح دهید.

     2- تمامی بخشهای رزومه را با توجه به هدف و منظور به هم ربط دهید.

     3- خصوصیات فردی و نیز کمال و هنر خود را مطابق خواسته های کارفرما در شغل مورد نظر ذکر کنید.

     4- رزومه خود را مشتاق و دعوت کننده نمایش دهید .

     5- مطمئن شوید رزومه عاری از اطلاعات غلط و یا اشتباهات دستوری، املائی است.

     6- اطلاعات ضروری و قابل توجه مانند “تعلیمات“ و یا “تجربیات حرفه ای و کاری“ را حتما ذکر نمایید.

نبایدهای رزومه

     1- از ذکر اطلاعات غیر ضروری مانند سن، قد و یا سرگرمیهای خود بپرهیزید.

     2- مقدار حقوق درخواستی و یا منابع در اختیار را بازگو نکنید .

     3- هیچ گونه اطلاعات منفی را در رزومه خود بیان نکنید.

     4- رزومه بیش از 2 صفحه نباشد.

     5- وظایف خود را با اهمیت جلوه ندهید. در قبال تواناییها و قدرت خود هنگام صحبت در مورد تجربه اظهار نظر نمایید.

     6- هرگز در مورد گذشته خود دروغ نگویید و نیز حقایق را بسط ندهید.

 

روشهای بهبود رزومه

نوشتن اولین رزومه در واقع اولین تجربه برای نوشتنهای بعدی است. در زیر توصیه هایی جهت بهبود رزومه آمده است که توسط  کارفرمایان و نیز مشاوران شغلی تهیه گردیده اند.

 

·        در رزومه دقت زیادی روی غلطهای املایی، نکات دستوری، نقطه گذاری، فرمت و نوع قلمها داشته باشید.

·        ابتدا پیش نویس رزومه را تهیه و آن را بدقت بخوانید. از کتابهای لغت و کتابهای راهنما کمک بگیرید و در آخر نیز از شخص دیگری بخواهید که آن را قبل از فرستادن بخواند.

·        اطلاعات مربوط به خود را کاملا مرتب کنید.

·        در مورد هر چیز به طور روشن و شفاف توضیح دهید و فقط نکات اصلی را به دقت ذکر کنید.

·        از قلمهای ساده که به راحتی قابل خواندن باشند استفاده کنید.

·        رزومه خود را به یک صفحه محدود کنید.

·        تا حد امکان تجربیات کاری گذشته خود را به نحو شایسته ای ذکر کنید.حتی اگر زیاد هم به شغل مورد نظر مربوط نباشد.

·          اطلاعات و تجربیات خود را با حرفه مورد نظر تطبیق دهید.

 

چگونه یک نامه استخدامی مناسب بنویسیم؟

     نامه استخدامی اولین گام برای تصاحب شغل می باشد. به یاد داشته باشید که کارفرمایان روزانه هزاران نامه استخدامی و رزومه دریافت میکنند. هدف شما باید پیشی گرفتن از بقیه باشد. یک نامه استخدامی خوب می تواند شما را بهترین فرد برای شغل مورد نظر جلوه دهد.

در زیر توصیه هایی جهت نوشتن یک نامه استخدامی موفق آمده است:

1 - نامه خود را قبل از فرستادن غلط گیری و اصلاح نمایید .

اگر بخواهید که به طور حرفه ای نامه را بنگارید، حتماً باید نامه شما خالی از اشتباهاتی نظیر اشتباهات چاپی، املائی و دستوری باشد. بیشتر نامه های از این دست به دلیل چنین اشتباهاتی تاثیر داده نمی شوند.

2 - نامه خود را به نام فردی که شما را استخدام می کند مثلا به مدیریت استخدام و یا قسمت استخدام ارسال کنید .

با شرکت فوق تماس بگیرید و نام فردی که در قسمت استخدام مسئول این گونه امور است را گرفته و نامه خود را به نام ایشان ارسال نمایید. این کار ابتکاری است که تاثیر مثبتی را بر روی خواننده نامه استخدامی شما می گذارد.

3 - نامه خود را به نام شخص بفرستید، نه به نام شرکت.

در صورت امکان از اسم و سمت شخص فوق استفاده کنید . تذکیر یا تانیث ایشان را در صورت عدم آگاهی حدس نزدید . هدف شما این است که نامه را برای فردی ارسال کنید که قصد دارد شما را استخدام کند و شما نیز قصد همکاری در آینده را با ایشان دارید

4 - با کلمات دلخواه خود بنویسید

نامه استخدامی شما مانند رزومه باید کاملاً نشان دهنده و بازتاب اندیشه و تفکر شما نسبت به شغل جدید باشد. کارفرمایان دنبال اطلاعات علمی و همچنین شوق و ذوق کاری شما هستند

5 -کتابهای مرجع را برای برطرف کردن و احیاناً کمک در نکات دستوری و املائی بکارگیری.  اگر اشتباهات املائی و یا دستوری داشته باشید ، واقعاً نکوهش آور خواهد بود. هرگز در استفاده از کتابهای مرجع و لغت تردید نکنید و حتی از کتابهای گوناگون که در دستور، لغت و ادا کردن کلمات کمک می کنند بهره بگیرید.

6 - در نامه خود نشان دهید که اطلاعاتی از سازمان یا شرکت مربوطه دارید.

به این ترتیب می توانید نشان دهید که درباره ایشان تحقیق کرده اید و همینطور بدون اطلاع شماره تلفن شرکت فوق را نگرفته اید. شما می دانید که در شرکت مزبور چه کسانی هستند و چه میکنند و به همین دلایل انتخابشان می کنید

7 - از عبارات و جملاتی استفاده کنید که برای کارفرما قابل شناخت و معنی دار باشد

نامه خود را تا جایی که ممکن است مرتب و معنی دار جلوه دهید.سعی کنید آن را طبقه بندی شده عرضه کنید. وارد کلمات و اطلاعات تخصصی و حرفه ای خود که به شغل مورد نظر مربوط نیستند، نشوید

  8 - مطئمن شوید که آدرس و شماره تلفن تماس خود را در نامه قید کرده اید

حتماً باید آدرسی که جواب نامه شما می بایست به آن بازگردد را ذکر کنید .که این آدرس می تواند شامل کد پستی، شهر، تلفن و آدرس محل سکونت باشد

 9 - حالت رسمی و اداری به نامه بدهید تا خود را حرفه ای جلوه دهید

در این صورت نامه شما برای طرح مصاحبه نزدیک شده در واقع ارزش نامه هنگامی آشکار می شود که برای مصاحبه دعوت شوید

10 - “من“ را کم ارزش جلوه دهید و به “شما“ اهیمت بدهید

سعی کنید عباراتی مانند “من انتظار دارم“ را به “شما می خواهید“ تبدیل کنید . در واقع عبارت “ شما می خواهید“ مربوط به خواسته های کارفرما می باشد و باید مشخص شود که شما چه کاری می توانید برای شرکت کارفرما انجام دهید . در واقع هر چه بیشتر به خواسته های کارفرما بها دهید، میل انجام مصاحبه با شما افزایش می یابد

 11 -  مطالب را با اطمینان بیان کنید اما خود نمایی نکنید

تمامی ملزومات انجام کار را شرح دهید. سعی کنید مسیری برای ارتباط مناسب بین توانایی ها و قابلیتهای خود و نیازهای کارفرما پیدا کنید. تاکید کنید که می توانید خود را با شرایط کاری وفق دهید ،چرا که این امر برای کارفرمایان بسیار مهم است

 12 - مطئمن شوید که کارفرما نامه شما را با بینش منحصر به فرد مربوط به شما می خواند

موضوع اصلی تمامی موارد قابل ذکر در نامه را تجربه، توانایی، قدرت, هنر و نیروی کاری خود قرار دهید و نیز شرح دهید که چگونه این موارد در خدمت شرکت قرار می گیرد و در این هنگام سعی کنید از کلمات و جملاتی استفاده کنید که به گرمی حالات شما را بیان کند.

 13 - نامه خود را به گونه ای طرح کنید که نشان دهد شما شایسته همکاری با ایشان هستید.

توضیح دهید که شما که هستید و چه کاری را می خواهید برای کارفرما انجام دهید. بیان کردن این حالات در لغت زیاد مشکل نیست و نیز نشان دهید که شما خود نیز درخواست همکاری دارید.

 14 - ساختار نامه خود را به گونه ای تنظیم کنید که بیان کننده هدف ویژه شما باشد.

هدف اصلی نامه استخدامی خود را در پاراگراف ابتدایی شرح دهید، تصمیم بگیرید که بر روی این موضوع زیاد بحث کنید و مطمئن باشید که در عین حال این کار شما انگیزه کارفرما را برای به جریان انداختن کار شما بیشتر تقویت می کند.

 15 - برای درجات علمی و مدارج تحصیلی خود در نامه اهمیت قائل شوید .

مدارج علمی خود را به نحوی مشخص تر نمایید .مثلا نوع قلم آنها را عوض کنید و یا زیر آنها خطی بکشید. حتی می توانید آنها را درلیستی ارائه نمایید. فقط در تمامی این حالات سعی کنید خوانایی آنها از بین نرود.این کار حتی وقتی کارفرما نامه شما را سطحی هم می نگرد ، می تواند بقدر کافی مؤثر باشد.

 16 - نامه استخدامی را مختصر و مفید و خلاصه ارائه کنید.

نامه را ساده و تمیز ارائه نمایید و نه در هم ریخته. در هر پاراگراف از هفت خط بیشتر ننویسید حتی سعی کنید در هر پاراگراف از پنج خط یا کمتر بهره ببریید. طول جملات را تنوع ببخشید، هیچ یک از جملات خود را طولانی عرضه نکنید اما آنها را کوتاه هم قطع نکنید. یک صفحه ،برای یک نامه استخدامی کاملا ً کافیست.

 17 - توانایی های خود را با دلیل اثبات کنید.

برای هر شغل و سمتی دو نوع توانایی لازم است .1 - مهارت فنی که در واقع مهترین ارزش نیز می باشد .2 –تجربه کاری که برای کارفرمایان بسیار مهم است. داشتن اولین نوع مهارت به تنهایی کافی نیست ولی همراه شدن آن با مهارت نوع دوم کاملا موفقیت آمیز است.

 18 - فقط نامه اصلی را بفرستید

هرگز کپی نامه اصلی را به تنهایی یا همراه آن نفرستید .سعی کنید از چاپگرهای سوزنی استفاده ننمایید. ارسال نامه دست نویس نیز کار درستی نمی باشد.

 19 - کپی رزومه خود را نیز به نامه استخدامی پیوست نمایید.

  به خاطر داشته باشید که هدف شما از نامه استخدامی این است که رزومه خود را به دست کارفرما برسانید و شرایط مصاحبه را فراهم نمایید.

20 - عکس خود را به نامه خود الصاق نکنید.             

 به جز مواردی که نامه استخدامی برای شغلهایی مانند بازیگری و شغلهایی که با چهره سر و کار دارند، نوشته می شود ، اختصاص دادن فضایی به عکس در نامه استخدامی کاری بیهوده است. برای کارفرمایان صرفا دانستن قابلیتها و توانهایی های شما در ارتباط با شغل مربوطه مهم است.

 21 -نامه خود را با درخواست مصاحبه تمام کنید .

اصلی ترین هدف از نگارش نامه استخدامی همانا رسیدن به مرحله مصاحبه است .بنابر این در خواست مصاحبه در انتهای نامه را فراموش نکنید.